Tempels, Olifanten en Zweet - Reisverslag uit Phumĭ Ta Phŭl, Cambodja van Kim Woltman - WaarBenJij.nu Tempels, Olifanten en Zweet - Reisverslag uit Phumĭ Ta Phŭl, Cambodja van Kim Woltman - WaarBenJij.nu

Tempels, Olifanten en Zweet

Blijf op de hoogte en volg Kim

30 December 2012 | Cambodja, Phumĭ Ta Phŭl

Onze laatste dag Ayuthaya. Vanmorgen hebben we besloten om morgen met de trein terug te rijden naar Bangkok en daar oud en nieuw te gaan vieren. Waarschijnlijk wordt het in Ayuthaya ook een groot feest maar we zijn wel benieuwd hoe oud en nieuw wordt gevierd in de hoofdstad. Omdat Kim nog niet veel van Ayuthaya gezien heeft besluiten we om weer een fiets te huren en langs de mooie tempels te fietsen die ik gisteren al heb gezien en nieuwe dingen te ontdekken. We gaan eerst naar een oude tempel welke heel bijzondere is omdat er een hoofd groeit in de bomen. Of beter gezegd de boom is om het hoofd heen gaan groeien. Hierdoor lijkt het net of het hoofd bij de boom hoort. De volgende tempel die we bezoeken bestaat uit 3 dezelfde torens die ondanks hun oudheid er nog prachtige en in goede staat bijstaan. We kunnen de torens vanaf een afstandje bekijken en besloten niet het terrein op te gaan. Naast de torens staat een nieuw tempel waarin gebeden wordt. Deze is vrij toegankelijk en daardoor er druk. We komen er hierdoor ook achter dat het inmiddels zondag is waardoor het zo druk is. Naast de nieuwe tempel ligt de floating market. Echter doordat de waterstand zo laag is is er wel een markt maar drijft deze
niet. Op de markt is voornamelijk eten te koopt. Wat zeer opvallend is zijn de groene kleverige pannenkoeken diendaar bereid worden. Waar wij later achter komen is dat deze gegeten worden met gekleurde noodels. Men pakt een pannenkoek, doet daar wat noodels in en rolt de pannenkoek op, eet smakelijk! Hoe ze smaken weten we nog niet. Na de markt gaan we opzoek naar the elephant kraal. Dit schijnt een opleidingsprogamma te zijn voor olifanten mahoud welke iets buiten de stad ligt. De olifanten worden getraind om mee te lopen tijdens optochten van de koning. De koning zelf kiest de beste olifanten uit. Eenmaal aangekomen zien we een reusachtig doolhof. Dit is het oefen terrein van de olifanten. Verderop zien we ook de olifanten. Als we dichterbij komen zien we een heleboel olifanten, ik denk een stuk of 60. De meeste hiervan zitten vast. Er is er echter 1 bij die los mag lopen. Dit is een heel klein olifantje, nou ja, voor een olifant klein. Deze olifant is 6 maanden oud en kan nog maar net op zijn benen staan. Als hij loopt heeft ie wat hulp nodig van zijn verzorgers om niet direct weer om te vallen. Wat erg leuk is om te zien is dat de baby olifant niet tegen kietelen kan. Hij begint dan rare rondjes te draaien op de grond, heel schattig. Als we weer wegfietsen is mijn shirt inmiddels 3 keer doorweekt van het zweet. We besluiten om eerst maar even wat te eten en dan terug te gaan naar ons guesthouseje om daar op het balkon te gaan zitten.

Als de schemering is ingevallen besluiten we nog 1 keer op de fiets te stappen en een aantal tempels bij nacht te bekijken. 's Nachts worden deze namelijk prachtig verlicht. Na een paar mooie foto momentjes gaan we richting de marktjes om daar lekker te eten. Het wordt dit keer een pad thai en een rotti. Heerlijk!