Ayuthaya - Reisverslag uit Phumĭ Ta Phŭl, Cambodja van Kim Woltman - WaarBenJij.nu Ayuthaya - Reisverslag uit Phumĭ Ta Phŭl, Cambodja van Kim Woltman - WaarBenJij.nu

Ayuthaya

Blijf op de hoogte en volg Kim

28 December 2012 | Cambodja, Phumĭ Ta Phŭl

Ondanks dat we nog niet bij de hellfire pass zijn geweest besluiten we toch om verder te reizen. Dit keer naar de oude hoofdstad van Siam, Ayuthaya. Het meisje van het restaurant vertelde ons dat we heel gemakkelijk via de public bus kunnen reizen en dan overstappen op een mini bus. Zo gezegd zo gedaan. Om 7 uur ging de wekker, douche, aankleden, een fruitsalade en koffie naar binnen werken en dan op weg naar het busstation. Dit keer niet lopend maar gewoon met de tuk tuk. De vrouw die ons twee dagen geleden ook voor 50 bath heeft gebracht rijdt onze kant op en het spel begint weer als vanouds zij wil 60 en ik wil 40 bath betalen. Ze laat nog een briefje zien met de prijzen maar uiteindelijk gelooft ze het wel en wordt het 50 bath voor een ritje van 10 minuten. Bij het busstation aangekomen staat de bus ernog en deze vertrekt ongeveer over 20 minuten voor een reis van een kleine 3 uur kost in totaal 100 bath. De bus is goed druk en op een gegeven moment zitten we met 5 mensen en een priester op de achterbank. De vrouw naast mij valt gedurende de reis twee keer bijna in slaap maar elke keer als ze bijna slaapt laat ze haar zakje drinken vallen. Iets voor 12 uur komen we aan in Supemburi daar staat al een vrouw te wachten die met ons mee rent naarnhet hokje voor de kaartjes en vervolgens naar haar mini bus. Daar probeert ze ons backbacks in de auto te zetten. Voor een klein thaise vrouwtje een grote klus voor ons vermakelijk. Na een ritje van een kleine 2 uur voor 80 bath per persoon komen we aan in Ayuthaya. Een prachtige stad met veel oude tempels en ruines. Nu eerst opzoek naar een slaapplek. De prijzen zijn er uitlopend van 850 bath voor een slaapkamer met eigen ontworpen behang tot 250 bath voor een kamer met gezamelijke douche. Wij als backpackers kiezen voor het laatste. We besluiten om dit keer niet alles zelf uit te zoeken maar gebruik te maken van een georganiseerde boottocht. Boottocht gaat langs drie tempels waarvan de laatste tempel meer dan 700 jaar oud is. Deze is dan ook alleen van afstand te bekijken en kan niet beklommen worden. Als we bij de laatste tempel aankomen met de boot gaat de zon bijna onder wat een prachtig beeld geeft en wat ook weet eenpaar prachtige foto's opleverd. Nadat de zon onder is gaan we verder met de boot en worden we afgezet bij de night market. Hier kan je van alles kopen maar ook op straat eten. We besluiten een soep te bestellen en een pad thai, erg lekker en smaakvol. Vanaf de nightmarket lopen we terug naar ons guesthouse en gaan wat drinken bij de jazz club. Hier komen we in gesprek met de eigenaat maar ook met twee toeristen uit Engeland en Duitland. Erg gezellige lui waarmee we tot in de vroege uurtjes nog op het terras blijven zitten. Er worden zelfs spelletjes gespeeld zoals welke voetbalclubs in Engeland beginnen en eindige met dezelfde letter en welke Engelse clubs hebben een K in hun naam zitten. En zelfs het wereld beroemde spelletjes kaartje blazen komt aan bod. Als dat maar goed gaat........