The Night Train - Reisverslag uit Ban Don Rak, Thailand van Kim Woltman - WaarBenJij.nu The Night Train - Reisverslag uit Ban Don Rak, Thailand van Kim Woltman - WaarBenJij.nu

The Night Train

Blijf op de hoogte en volg Kim

01 Januari 1970 | Thailand, Ban Don Rak

Daar gingen we dan. Met de nachttrein richting petburi of te wel petchaburi. Ons avontuur in Trang zit erop. De bedoeling was om via de eilanden richting het noorden van Thailand te vertrekken maar na 1 eiland te hebben gezien lijkt het wel of je ze allemaal hebt gezien. Daarnaast zijn de voorspelling niet erg gunstig. De komende dagen zware bewolking en regen. Geen weer dus om lekker aan het strand te liggen en in zee te zwemmen.

De nachttrein, vertrekt van perron 1, we hebben in onze beste engels een first class, one room for 2 with upper en lower "berth". Het klinkt spannend. Half 5 vertrekken, voor een reis van 12 uur. Eerst nog even wat eten en over de markt lopen, we hebben nog voldoende tijd voordat de trein vertrekt. De man van het restaurant bied ons aan om eten mee te nemen. De keuze wordt dan wel beperkt. Het wordt wat simpele rijst met kip en beetje groente. De smaak is er niet minder om. We zijn zo slim geweest om even een paar blikjes bier te kopen en puutje chips. Aangekomen bij de trein zijn we de verloren dag al snel vergeten! Leuk avontuur zo nacht trein, vooral de bediening, die komt om het halfuur langs, you want beer? You want Dinner? Op gegeven moment wordt het nog gekker, de deur wordt opengetrokken en hij zegt you orderd beer? Helaas voor hem blijft het bij 1 bier bestelling. Das maar goed ook want hij vraagt meteen de hoofdprijs, 140 bath, waar op de straten van Bangkok een Chang bier ongeveer 80 of 90 bath kost!

De trein vertrekt heel langzaam richting Bangkok, we vragen ons af waarom hij zo langzaam tijdt, zo duurt het wel meer dan twaalf uur. Als snel zien we het, de treine rijdt midden door de sloppe wijken van Trang. De huizen liggen pal tegen het treinrails aan. Hier leven hele gezinnen, ouders, grootouders, kinderen en misschien ook nog wel neven en nichten. Het maakt diepe indruk hoe deze mensen daar leven en gelukkig zijn.

Om half tien komt de conducteur langs, een strenge norse man die blijkbaar niet aangenomen is voor de Politie. Hij heeft twee plasticzakken mee en vraagt ons, Sleep? Wij zeggen, ehh no not yet, hij weer ohh beer?? Wij weer no, no beer. Vervolgens blijft hij 10 seconden in de deur opening staan. Wij geven nog aan om de zakken in ontvangst te nemen maar dan ineens begrijpen we het. Wij moeten de kamer uit en de norse strenge man die droomt van een baan als politieagent gaat ons bed opmaken. Hij is dus toch wel lief. Met opgemaakte bedden blijven we nog even kletsen en drinken ons laatste blikje biertje op. Zo tijd om te slapen. Het is even wennen maar uiteindelijk slaapt het beste prettig zo'n slaaptrein en terwijl je slaapt rijd de trein verder, ideaal! Ring!!! De wekker gaat om kwart voor 5! De planning is dat de trein om kwart over 5 aankomt in Petchaburi, helaas iets vertraging. De vriendelijke contucteur komt weer langs en brengt ons naar het laatste treintoestel. Hier slaapt het personeel zo lijkt het, met de ramen en deuren open. We stappen uit en beginnen aan onze zoektocht naar een slaapplek. Na een klein half uurtje lopen komen we aan bij Guesthouse Raming, volgens lonely planet een goede slaapplek voor backpackers. Omdat de deur nog dicht is, het is tenslotte nog maar half 7, bellen we hem op. Binnen 10 minuten is hij er en geeft een korte rondleiding. De kamers zijn nog erger dan de bamboehutjes. In plaats van een goeie klamboe hangt er een net boven het bed en de ramen zijn allemaal open. We besluiten om verder te zoeken, hij geeft ons nog als tip mee een betonnen gebouw aan de overkant. Volgens de lonely planet zijn de eignaren Chinees en is het erg basic. We gokken het erop en lopen er heen, we zijn de hoek nog niet om of er komt al een dikke hond blaffend op ons af, we lopen snel door en vragen aan een schoonmaakster waar we wezen moeten, ze wijst precies de kant op waar die dikke hond vandaan kwam. Ik als stoere man moet het er maar op gokken, Ik of de hond! Ik de loop de kant op en de hond blijft mij wat dom aankijken. Gelukkig komt er snel een vrouw aangewandeld en laat mij de kamer zien. De kamers zijn inderdaad erg basic maar goed genoeg voor ons. Geen open ramen, nette badkamer en goed bed. De prijs is 180 bath, nog geen 5 euro per nacht. We doen het! Het is nog maar 7 uur en besluiten eerst de oogjes nog maar eens dicht te doen, weltrusten!